Godkend din computer via iPhone, hvordan virker det?

Læs mere om hvad det betyder i praksis, når du vælger at godkende en computer på din iPhone.

Du er sikkert tidligere stødt på meddelelsen "Godkend denne computer?" på din iPhone, når du skal tilslutte den til en computer. Men har du nogensinde tænkt over, hvad godkendelsen egentlig indebærer og om du kan ændre på den senere? 

Vi vil herunder gøre dig lidt klogere på hvad det betyder, at godkende en computer på din iPhone.

Godkend denne computer?

Hvis du ejer en iPhone, iPad eller iPod Touch og du har prøvet at tilslutte den direkte til en computer, har du sikkert allerede stiftet bekendskab med meddelelsen om, hvorvidt du vil godkende computeren. For denne meddelelse, vil du støde på, hver gang du kobler din Apple enhed sammen med en ny computer. 

Men har du nogensinde tænkt over, hvad det indebærer, når du vælger at godkende en computer? Eller har du overvejet, om du kan ændre i dine indstillinger? Dette vil vi forsøge at gøre dig lidt klogere på herunder.

Her skal du godkende

Hvis du er lidt i tvivl om, hvor ofte din iPhone beder dig om at godkende en computer, så er hovedreglen, at den vil bede dig om at godkende computeren første gang du tilslutter din iPhone til denne. Du får vist en meddelelse på skærmen af din iPhone, eller anden Apple enhed, når du tilslutter denne til en ny computer. 

Hvad betyder godkendelsen?

Hvis du vælger at godkende en computer med din iPhone, kan denne computer fremover synkronisere med den enhed, du har valgt at godkende på. Der kan derfor oprettes sikkerhedskopier på din computer og du kan få adgang til både billeder, videoer, kontakter og andet indhold, du måtte have på din iPhone. Alle de computere, du har valgt at godkende, vil forblive godkendte af din iPhone indtil du aktivt beder om andet. Du kan vælge at ændre i indstillingerne for de godkendte computere eller at slette din enhed, hvis du ønsker dette.

Slet godkendelsen

Du kan selvfølgelige vælge, at din godkendelse af en computer ikke længere skal være gældende. Det kan du gøre ved at fjerne godkendelsen af computeren. Hvis du gør dette, vil du blokere for computerens adgang til din iPhones indhold fremover. Hvis du alligevel ønsker at tilslutte din iPhone til computeren, vil du får vist en godkendelsesmeddelelse, hver gang du slutter din enhed til computeren.

Sådan godkender du en computer

Første gang du tilslutter din Apple enhed til en ny computer, kan du vælge at godkende denne computer. Det gør du på følgende måde:
  1. Start med at slutte din iPhone, iPad eller iPod Touch til computeren
  2. Hvis du har en adgangskode på din Apple enhed, skal du angive denne, for at låse enheden op.
  3. Hvis du bruger Finder, skal vælge enheden her og tryk Godkend / Bruger du iTunes skal du klikke på Fortsæt
  4. På din Apple enhed skal du nu bekræfte, at computeren må få adgang ved at trykke på Godkend
Nu vil din computer fremover have tilladelse til at få adgang til dine oplysninger på din Apple enhed.

Ændring af indstillinger

Når du har godkendt en eller flere computere, vil din iPhone fremover huske de computere, du har godkendt. Men du kan godt ændre i disse godkendelser. For det kan jo tænkes, at du har godkendt en computer, der ikke længere skal være med på listen over godkendte enheder. 

Du ændre i indstillingerne på følgende måde:
  1. Åbn appen Indstillinger
  2. Vælg Generelt
  3. Herefter vælges Overfør eller nulstil [enhed]
  4. Vælg Nulstil
  5. Vælg herefter Nulstil lokalitet & anonymitet
Når du fremadrettet eventuelt slutter din iPhone til en tidligere godkendt computer, vil din iPhone ikke længere automatisk godkende og oprette forbindelse. Du vil i stedet blive mødt med godkendelsesmeddelelsen, der vil spørge, om du ønsker at godkende den pågældende computer. 

Problemer med godkendelse

Det kan være, at du oplever problemer med at godkende en computer, når du tilslutter din iPhone, iPad eller iPod Touch. Hvis du eksempelvis trykker på Godkend eller Godkend ikke og dit svar ikke accepteres, eller hvis selve godkendelsesmeddelelsen slet ikke vises, kan du prøve følgende fremgangsmåde:

  1. Sørg altid for, at din computer er opdateret til nyeste version af macOS og den nyeste version af iTunes. Hvis din computer ikke er fuldt opdateret, kan en opdatering godt løse mange problemer
  2. Prøv at fjerne Apple enheden fra din computer og tilslut herefter igen
  3. Hvis det ikke virker, kan du prøve at genstarte computeren
  4. Prøv at genstarte din iPhone / iPad / iPod Touch
  5. Hvis det ikke virker, kan du nulstille dine godkendelsesindstillinger (se afsnittet ovenfor)

Hvis intet af dette har haft nogen effekt, kan du prøve at nulstille tidligere brugte WiFi-netværk og de tilhørende adgangskoder, mobilindstillinger, VPN- og APN-indstillinger på din iPhone. Det gør du på følgende måde:
  1. Åbn appen Indstillinger
  2. Vælg Generelt
  3. Herefter vælges Overfør eller nulstil [enhed]
  4. Vælg Nulstil
  5. Derefter vælges Nulstil netværksindstillinger
Nyere Ældre