Anmeldelse: SteelSeries Nimbus Apple Gaming Controller

• Virker med tvOS, iOS, iPadOS og macOS

Minusser

• Mangler holder til iPhone
  • Ladekabel medfølger ikke
  • Understøtter ikke USB-C

Disclaimer

Denne test og anmeldelse er udført efter gældende objektive kriterier, som vi benytter på Mac365.dk, og ingen producent eller leverandør har haft indflydelse på denne test og konklusionerne i denne anmeldelse.

Samlet bedømmelse

Nu hvor Apple-enheder fungerer med Xbox One- og PS4/PS5-controllere, så spørger man sig selv, om der faktisk er et plads på markedet til SteelSeries Nimbus Gaming Controlleren, eller om den er overflødig? Den trådløse gaming controller til Apple enheder giver faktisk rigtig god mening set ud fra den attraktive brugtpris, der gør Nimbus controlleren til et virkelig godt køb til prisen, da der er tale om en faktisk kvalitetscontroller, der er velegnet til alle Apple fans, der efterspørger en mere præcis gaming oplevelse. Ingen roser uden trone og den manglende understøttelse af USB-C, som er den nye opladningsstandard for iPhone 15 er ikke hensigtsmæssigt, hvis du er indehaver af en nyere iPhone, som ikke understøtter Lightning-stikket. Du kan også komme til savne en iPhone holder, hvis du planlægger at bruge SteelSeries Nimbus Gaming Controller på farten sammen med din iPhone til spil.

Kompatibilitet med Apple enheder

SteelSeries Nimbus Apple Gaming Controlleren, som vi har testet understøtter disse Apple enheder:
  • iPhone, iPad og iPod touch ned iOS 7.0 og senere
  • Apple TV 4 og nyere med tvOS 9.0 og senere
  • Mac med OSX 10.9 og senere

Unboxing - Hvad er der i kassen?

Salgskassen indeholder SteelSeries Nimbus Apple Gaming Controlleren, en lille startguide og nogle klistermærker fra SteelSeries.

Opsætning af controlleren

Opsætning af Nimbus Controlleren er ret enkel. Vi presser i 3 sekunder på den dedikerede Bluetooth-knap på controlleren og får den pågældende Apple enhed til at søge efter nye Bluetooth-enheder, hvorefter vi trykker på tilslutning.

Controllerens design

Den trådløse gaming-controller ligger godt i hånde og har en perfekt fordeling mellem ergonomi og vægt. Der er let adgang til alle knapper og de forskellige joypads, som byder på en præcis styring, Controlleren virker solidt og langtidsholdbar, da den er produceret i kvalitetsmaterialer, og efter vores opfattelse kan den sagtens tåle at blive tabt eller smidt på gulvet ved et uheld uden at tage skade. En led-stive indikerer batteristatus og tilslutning for controlleren, og det ser ret sejt ud i mørke.

Sådan har vi testet SteelSeries Nimbus Gaming Controlleren

Vi har testet controlleren på iPhone og Apple TV 4 med gratis spil hentet fra de tilhørende App Stores, som vi har spillet direkte på enhederne, og vi har testet controlleren på Apple TV 4 med spil streamet fra en gaming PC til Apple TV. Spillene som vi har testet controlleren sammen med er følgende:
  • Call of Duty mobile på iPhone og streamet til Apple TV 4 med AirPlay
  • GTA V streamet fra gaming PC til Apple TV4 med Steam Link
  • Real Racing 3 direkte på Apple TV 4 og streamet til Apple TV 4 med AirPlay
  • Sonic 1, Blocks, PAC-MAN 256, Gear.Club og Into the Dead direkte på Apple TV 4

Batteritid og præstationer

Nimbus Controlleren oplyser producenten selv kan spille op til 40 timer på en opladning, og det tror vi gerne, selvom vi dog ikke har testet det i praksis. For at opnå 40 timer vil det i praksis kræve, at controlleren slukkes efter brug hver gang. Når det kommer til controllerens præstationer, så finder vi at styringen er præcis og meget akkurat i de forskellige spil, som vi har testet den sammen med. Den ligger godt i hånden, og der er en fin adgang til de forskellige knappe og joypads under gaming. Dog vil vi ikke anbefale controlleren til voksne med små hænder eller børn, da afstanden mellem de forskellige knapper kan være for stor under gaming og virke som en hindring. Generelt er Nimbus controlleren velafbalanceret og ligger godt i hånden og styringen er præcis og knapperne reagerer hurtigt på tryk.

Vores spiloplevelse og indtryk af controlleren

Vi har testet SteelSeries Nimbus Gaming Controller til forskellige spilgenrer for at få det bedste indtryk af den samlede spiloplevelse. Under kørespil finder vi controlleren præcis og med en hurtig reaktionstid, når der trykkes på en knap eller rykke så joypaden. Når vi streamer spil til Apple TV 4 med AirPlay og Steam Link er oplevelsen uændret den samme, og selv når vi kører biler i GTA V, der streames oplever vi ingen forsinket responstid på controlleren. Kigger vi på skydespil som Call of Duty Mobile og Into the Dead, så er der også tale om en hurtig respons fra vi trykker på en knap på controlleren eller flytter på joypaden, hvor vi altså ikke oplever forsinkede reaktioner på udførsel af opgaver i spillet.

Skal du så købe SteelSeries Nimbus Apple Gaming Controlleren?

SteelSeries Nimbus Apple Gaming Controlleren tilbyder rigtig meget underholdningsværdi for pengene og samtidig er den præcis og hurtig at spille med og vil derfor være en tilføjelse som mange vil sætte pris på, når der skal spilles på en Apple enhed som iPhone eller Apple TV 4 fremfor at skulle bruge den indbyggede skærm eller dem medfølgende remote til at spille med. Den er også et fint alternativ til Backbone One til iPhone - PlayStation® Edition, der både findes i en udgave til iPhone 15 og de ældre modeller. Desværre kan din iPhone dog ikke sættes fast på SteelSeries Nimbus Gaming Controlleren.

Hvis du derimod gerne vil forvandle din iPad til en håndholdt spillekonsol, kan du med fordel kigge lidt nærmere på controlleren fra Gamevice.
Nyere Ældre