Min iPad Pro vil ikke starte, hvad gør jeg?

 

Er din iPad pro gået i sort og vil ikke tænde, så den hverken starter eller ikke reagerer, så tag et kig på disse løsningsmuligheder.

Apple er kendt for at levere nogle af de mest stabile og driftssikre tablets på markeder, så det er ikke ofte, at man hører om problemer med iPads, der ikke vil starte.

Alligevel vil det problem dog kunne forekomme, og hvis du er udsat for at din iPad Pro ikke vil starte, kan du prøve at gennemgå disse trin for at se, om det ikke kan løse problemet, så du kan få gang i din tablet igen.

Hvis din iPad Pro ikke vil starte, kan du prøve at følge nedenstående trinene i vores vejledning.

Trin nr. 1: Grundlæggende fejlfinding af hardwareproblemer

Først og fremmest skal du starte ud med undersøge, om grunden til at din iPad Pro ikke vil starte skyldes, at enheden er løbet tør for strøm, fordi batteriet er fladt. Derfor tilslut opladeren til din iPad Pro op lad den ligge i stikkontakten omkring en halv time. Prøv herefter at starte din iPad Pro igen for at se, om det har løst problemet.

Hvis det ikke virker, kan du kontroller opladningsporten, kablet og opladeren for evnetuelle skader eller snavs på din iPad Pro. For både fysiske defekter samt skidt og snavs kan være en mulig årsag til, at du ikke kan oplade din iPad Pro, og dermed være grunden til at den ikke vil starte. 

Viser det sig derimod, at du har succes med opladningen af din iPad Pro, men skærmen at desværre stadigvæk er sort, så skal du gå videre til trin nr. 2 i vores vejledning.

Trin nr. 2: Hard reset af enheden

Lykkes det for dig at oplade batteriet på din iPad Pro, men vil enheden alligevel ikke tænde, selvom den er fuldt opladet, så er næste skridt, at du skal forsøge dig med en hard reset af din iPad Pro. Hermed vil du tvinge enheden til at gennemføre en genstart af systemet.

Vejen til at udføre en hard reset af din iPad Pro afhænger helt af, om du har en Pro-model med eller uden hjem-knap. Vi vi gennemgå begge metoder herunder.

Hard reset af iPad Pro uden Hjem-knap

Hvis din iPad Pro ikke har en Hjem-knap, men i stedet Face ID eller Touch ID i den øverste knap, kan du tvinge en genstart af enheden ved at følge disse trin:
  1. Tryk og slip hurtigt på lydstyrkeknappen tættest på den øverste knap.
  2. Tryk og slip hurtigt på lydstyrkeknappen længst væk fra den øverste knap.
  3. Tryk og hold den øverste knap nede.
  4. Slip den øverste knap, når Apple-logoet vises.
Din iPad Pro vil nu begynde at genstarte, hvilket kan kræve lidt tålmodighed, da det kan tage et øjeblik, før du kan logge ind på enheden igen.

Hard reset af iPad Pro med Hjem-knap

Hvis din iPad Pro-model derimod har en fysisk Hjem-knap, kan du tvinge en genstart ved at gøre følgende: 
  1. Hold den øverste knap og Hjem-knappen nede på samme tid. 
  2. Slip begge knapper, når Apple-logoet fremkommer. 
Din iPad Pro vil nu starte genstartsprocessen, som kræver tålmodighed, da det kan tage lidt tid, før du kan logge ind igen.

Virker en hard reset af din iPad Pro ikke, så skal du videre til trin nr. 3 i vores vejledning.

Trin nr. 3:Tilslut enheden til en computer

Er du ikke kommet i mål med en opladning eller en hard reset af din iPad Pro, så er næste trin, at du skal tilslutte din iPad Pro med et kabel til din computer - det være sig en Mac eller en Windows-PC. Computeren skal have en installation af iTunes på harddisken. Du udfører operationen således:
  1. Tænd din computer.
  2. Åbn iTunes eller download iTunes fra Apples hjemmeside og åbn herefter iTunes.
  3. Klik nu på din iPad Pro-enhed i oversigten i iTunes.
  4. Tilslut din iPad Pro med et kabel til din computer.
  5. Observer om din iPad Pro genkendes af iTunes.
  6. Hvis ja, så sikkerhedskopier din iPad Pro i iTunes på din computer.
Når iTunes har genkendt din iPad Pro, så skyldes problemet med at den ikke vil starte, at skærmen højest sandsynlig er i stykker, hvorfor du skal indlevere din iPad Pro til reparation for at få foretaget et skærmskift - og brug kun et autoriseret Apple værksted. 

Genkendes din iPad Pro ikke i iTunes, så er den defekt og skal til reparation eller udskiftes med en ny iPad Pro-model.

Når du får din iPad Pro retur fra enten generel reparation eller skærm reparation, skal du genskabe indholdet på enheden ved hjælp af sikkerhedskopien på din computer. Det gør du ved at følge disse trin til gendannelsen af indholdet på din iPad Pro.
  1. Tænd din computer.
  2. Åbn iTunes.
  3. Slut din iPad Pro til din computer ved et kabel.
  4. Vælg din iPad Pro fra oversigten i iTunes.
  5. Vælg Gendan sikkerhedskopi.
Nu gendannes indholdet på din iPad Pro, og du skulle være klar til at køre igen uden problemer.

4. Basale fejlindstillinger for skærmen

Det kan ske, at din iPad Pro tilsyneladende starter op, men skærmen forbliver næsten helt sort. Dette kan skyldes, at lysstyrken ved et uheld er blevet indstillet meget lavt. Du kan hurtigt tjekke dette ved at åbne kontrolcenteret, eller du kan gå til Indstillinger > Skærm & Lysstyrke for at kontrollere lysstyrkeskyderen.

Afsluttende kommentarer

Det er sjældent, at en iPad Pro-skærm pludselig holder op med at virke, så det er vigtigt at følge disse skridt for at identificere og afhjælpe eventuelle softwareproblemer. Hvis du derimod står over for et mere kompliceret hardwareproblem, kan det være nødvendigt at kontakte Apple Support.

Nyere Ældre